Plán práce školního poradenského pracoviště 2024/2025
Školní poradenské pracoviště (ŠPP) tvoří školní psycholog, výchovný poradce a školní metodik prevence. Na naší základní škole tvoří ŠPP výchovná poradkyně pro I. Stupeň a školní metodik prevence SPJ. Členové ŠPP se pravidelně schází na poradách. Školní poradenské pracoviště zajišťuje poskytování a koordinaci preventivních, pedagogických, psychologických a poradenských služeb přímo ve škole, dále poskytuje bezplatné poradenské a konzultační služby žákům, jejich rodičům a pedagogům. Snaží se jim pomáhat při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potíží. Spolupracuje s vedením školy, pedagogy, vychovatelkou školy, asistentkou pedagoga a s pracovníky poskytujícími logopedické služby. Integruje poradenské služby školy se službami specializovaných poradenských zařízení (PPP, SPC, úřad práce, orgány sociálně právní ochrany dětí, sociální odbor).
Zhodnocení školního roku 2023/2024
V loňském školním roce jsme na našem pracovišti spolupracovali při řešení výchovných a výukových potíží žáků, zejména se jednalo o žáky studijně neúspěšné, nezralé a žáky s různou mírou podpůrných opatření. V tomto školním roce máme v evidenci 2 žáky s podpůrnými opatřeními, z toho 1 žák je vzděláván dle IVP. Zajišťovali jsme preventivní aktivity pro jednotlivé třídy a řešili aktuální problémové situace. Snažili jsme se přispět k budování dobrého klimatu v jednotlivých třídách i celé škole jako celku. Velmi dobře se osvědčily vzájemné projektové dny pro všechny ročníky ZŠ Bělá. Spolupracovali jsme se školní psycholožkou a školní asistentkou. Školní asistentce jsme pomáhali po stránce metodické i organizační. Svoji práci asistentka hodnotila pozitivně. Také hodnocení asistentky jednotlivými pedagogy bylo kladné. Asistentka dobře zná silné stránky dětí i jejich výukové obtíže, komunikuje s rodiči, pomáhá učitelům s organizací, kopírováním a výrobou potřebných materiálů a je ochotná kdykoli pomoci. Na našem pracovišti jsme dále průběžně spolupracovali s dalšími pedagogy, vychovatelkou školní družiny a dle potřeby i s dalšími organizacemi (PPP, SPC, OSPOD…).
1. Cíle ŠPP
- zkvalitnit sociální klima školy,
- pracovat se všemi subjekty školy a tím vytvářet širokou základnu preventivní činnosti,
- vytvářet metodickou základnu pro nadané žáky,
- věnovat se prevenci a řešení školní neúspěšnosti,
- posílit průběžnou a dlouhodobou péči o děti s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,
- umožnit neodkladné řešení problémů spojených se školní docházkou,
- poskytovat metodickou podporu při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání pedagogům i rodičům,
- připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se zdravotním postižením,
- koordinovat služby s ostatními poradenskými zařízeními,
- sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření,
- vytvářet a realizovat preventivní programy zneužívání návykových látek a negativních jevů v chování žáků,
- monitorovat problémové projevy chování, pravidelně provádět analýzy a návrhy konkrétních opatření,
- průběžně pracovat s žákovskými kolektivy,
- poskytovat konzultační pomoc rodičům, osobám odpovědným za výchovu,
- vytvářet vhodné podmínky pro vzdělávání cizinců.
2. Legislativní rámec
Vyhláška č. 197/2016 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb.
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v aktuálním znění.
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve školách č. j. 27317/2004-24 (Věstník MŠMT, roč. LXI, sešit 7).
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, v aktuálním znění.
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v aktuálním znění od 1. 7. 2023.
Zákon č. 67/2023 – Lex Ukrajina 5
Strategie vzdělávání v České republice 2023+
Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
Rozvoj digitálních kompetencí a výuka nové informatiky.
V případě řešení záškoláctví a zvýšené omluvené absence se škola řídí opatřeními a doporučeními MŠMT č. j. 780/2024-1.
3. Pracovníci ŠPP a jejich náplň práce
1. Výchovný poradce
- spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, SPC,
- provádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova, vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči,
- připravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami ve spolupráci s dalšími odborníky,
- pomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
- předkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků,
- průběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky,
- metodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů,
- podílí se na realizaci preventivního programu školy a pomáhá při jeho vytváření,
- spolupracuje se školním metodikem prevence,
- poskytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům
Výchovná poradkyně pro ZŠ Bělá: Mgr. Martina Segsulková
Telefon: 722 919 404
E-mail: martina.segsulkova@zs-bela.cz
Konzultační hodiny pro žáky: kdykoliv po vzájemné dohodě
Konzultační hodiny pro rodiče: kdykoliv po předchozí domluvě
Věnuje se řešení výukových obtíží žáků. Komunikují s PPP, orgány OSPOD. Zajišťují intervenci psychologů a psychiatrů.
2. Školní metodik prevence
- spolupracuje s výchovným poradcem a třídními učiteli,
- pomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole,
- sleduje aktuální situaci na škole a inovuje strategie přístupu k prevenci,
- poskytuje odborné vedení a metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům školy při realizaci preventivního programu školy a při provádění jednotlivých preventivních aktivit,
- spolupracuje s institucemi, které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek,
- zajišťuje informovanost žáků, rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí, které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji, spolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární, sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních,
- ve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům,
- podílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit, pomáhá při vytváření nabídky volnočasových aktivit školy.
Školní metodik prevence: Bc: Kamila Ščigelová
Telefon: 777 830 253
E-mail: kamila.scigelova@zs-bela.cz
Konzultační hodiny pro žáky: kdykoliv po vzájemné dohodě
Konzultační hodiny pro rodiče: kdykoliv po předchozí domluvě
Věnuje se prevenci rizikového chování žáků. Řeší vztahové a výchovné problémy. Zajišťuje intervenci SVP.
3. Školní psycholog
Školní psycholožka: Mgr. Tereza Vicherková
Telefon: 777 888 736
Konzultační hodiny pro žáky: kdykoliv po vzájemné domluvě
Konzultační hodiny pro rodiče: kdykoliv po předchozí domluvě
4. Školní program (strategie) pedagogicko-psychologického poradenství
Cíle programu
- pracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a rizikového chování (agrese, antisemitismus, drobné krádeže, intolerance, kyberšikana, negativní působení sekt, netolismus, rasismus, rizikové sexuální chování, rizikové sporty, spektrum poruch příjmu potravy, šikana, užívání návykových látek, vandalismus, xenofobie, záškoláctví, závislostní chování...),
- sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci – viz minimální preventivní program,
- integrovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (řídit se doporučeními z PPP a SPC, využívat asistentů pedagoga) a žáky
- vybudovat příznivé sociální klima pro integraci žáků z jiného kulturního prostředí a k přijímání sociálních odlišností ve škole
- posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování, využít možnost opravy nedostatečného prospěchu ve výuce, individuální přístup pedagoga a spolupráce s rodinou,
- prohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů – individuální rozhovory, intervence psychologa, metodika prevence, výchovného poradce či třídního učitele,
- poskytnout metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů ve vzdělávání
- prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči
- integrovat poradenské služby poskytované školou se službami specializovaných poradenských zařízení
- cíleně pracovat s třídními kolektivy
- spolupráce s MŠ
- zlepšovat spolupráci a komunikaci mezi pedagogy prvního stupně.
Spolupráce s rodiči
ŠPP dává rodičům možnost konzultací, pomáhá v komunikaci mezi rodiči žáků a učiteli. Zprostředkovává i komunikaci s rodiči na základě požadavků školy. Většina rodičů toto vnímá jako pomoc, která vede ke zlepšení postavení jejich dítěte ve škole a pomáhá ve vzájemné komunikaci školy a rodiny.
Spolupráce s asistenty pedagoga a školními asistenty
Náplní práce asistenta pedagoga je zejména spolupráce s učitelem na přímé výchovné vzdělávací činnosti (nejen) u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, pomoc při komunikaci mezi učiteli a žáky a při komunikaci mezi učiteli a zákonnými zástupci žáků, individuální i skupinová podpora žáků při přípravě na výuku, u žáků se zdravotním postižením rovněž pomoc při sebeobsluze. Asistent pedagoga je sice přidělován do tříd, ve kterých jsou vzděláváni žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, jeho úkolem ale není „pouhá“ práce s konkrétním žákem nebo konkrétní skupinou žáků. Asistent pedagoga má asistovat učiteli v širším spektru jeho činností (čímž umožňuje učiteli, aby i on sám věnoval více času a pozornosti podpoře žáků se specifickými vzdělávacími potřebami). Na naší škole momentálně nepracuje žádný asistent pedagoga.
Cílem ŠPP je:
- metodická podpora asistentům pedagoga pro úspěšné zvládnutí povinností ve vztahu k žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami,
- podpora úzké spolupráce mezi asistenty a třídními učiteli, případně dalšími učiteli odborných předmětů ve třídě, kde asistuje žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami, předávání zkušeností z činnosti s žákem vychovatelce školní družiny,
- podpora úzké spolupráce s rodinou – pravidelné poskytování informací o prospěchu a chování žáka, rozsahu domácí přípravy, akcích školy, potřebných pomůckách atd. zákonným zástupcům žáka formou ústní, telefonickou nebo elektronickou za předpokladu zachování profesionálního odstupu.
Model péče ŠPP
Škola pracuje v případě řešení výukových a výchovných obtíží v rámci ŠPP takto:
Individualizovaná pomoc učitele
Učitel/třídní učitel eviduje počáteční obtíže žáků, provádí pedagogickou diagnostiku pro zjištění žákových vzdělávacích specifik, realizuje dopomoc v hodinách a případně i občasnou pomoc mimo vyučování, vytváří podnětové materiály „na míru“ individuálních vzdělávacích potřeb žáka, spolupracuje s rodiči pro překonávání obtíží. Konzultuje své postupy s pracovníky ŠPP – pokud se obtíže žáka nevyřeší v průběhu této etapy, iniciuje učitel po dohodě s rodiči řešení problému žáka v prostředí školy za spolupráce koordinátorem pověřených pracovníků školního poradenského pracoviště. Doučování žáků ohrožených školní neúspěšností probíhá v rámci Národního plánu obnovy ve všech ročnících. Také probíhá intervence jednou týdně v rozsahu 1 hodiny.
Plán pedagogické podpory
Učitel /třídní učitel/ upozorní rodiče na problémy žáka ve vzdělávání, vytvoří ústně nebo písemně plán pedagogické podpory, který je strukturovaný a cílený na jednotlivé předměty a přístupy k žákovi, definuje silné a slabé stránky žáka. S vytvořením plánu požádá o pomoc výchovného poradce a školního metodika prevence. V této etapě je možné pracovat s žáky v rámci vyučování i mimo něj, s případným využitím skupinových forem péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Pokud ani tento přístup nepomáhá vyřešit vzdělávací obtíže žáka (3 měsíce), je po analýze realizovaných přístupů rodičům doporučeno komplexní pedagogicko-psychologické vyšetření ve školském poradenském zařízení (pedagogicko-psychologická poradna).
Individuální vzdělávací plán
Žák, u kterého nedošlo k překonání vzdělávacích obtíží, je na základě žádosti rodiče komplexně vyšetřen školským poradenským zařízením (pedagogicko-psychologická poradna), v případě potvrzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka může být po jejich žádosti vypracováván individuální vzdělávací plán, ve kterém jsou definovány vzdělávací cíle a mohou být také doporučeny a posléze realizovány odborné intervence v rámci školy dle poradnou navrhovaných podpůrných opatření. Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením na pravidelném vyhodnocování IVP, iniciuje kontrolní vyšetření dle závěrů doporučených postupů z PPP.
5. Spolupráce s odborníky a institucemi mimo školu
Školní poradenské pracoviště vytváří důležité odborné zázemí školy, které pomáhá zvyšovat kvalitu práce školy a oblasti vytváření sítí spolupracujících pracovišť a zlepšovat tak péči o žáka a jeho rodinu, a to i tehdy, pokud rodina se školou spolupracuje nedostatečně. Mezi nejdůležitější odborná pracoviště, se kterými spolupracují školní specialisté, patří PPP a SPC. Ve spolupráci s nimi se řeší otázka vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně přípravy a realizace IVP.
Dále spolupracujeme s klinickými odborníky (klinický logoped, klinický psycholog, pediatr). Tato spolupráce s odborníky mimo školu je nezbytná v oblasti primární prevence a při řešení výchovných obtíží žáků. Kromě poradenských zařízení ŠPP spolupracuje s OSPOD, Policií ČR, klinickými psychology a zdravotnickými zařízeními.
V průběhu školního roku proběhlo několik návštěv školní psycholožky Terezy Vicherkové v hodinách, kde sledovala výuku žáků, konzultovala vše s vedením školy, třídními učiteli a rodiči. Vyšetření žáků probíhá po dohodě s rodiči v prostorách školy.
6. Práce s informacemi
ŠPP zpracovává soubor informací o poradenských službách, které poskytuje žákům školy a jejich zákonným zástupcům. Přehled o charakteru těchto služeb je zakotven v plánech školy (ŠVP „Naše škola“, Preventivní program, Školní program proti šikanování, Krizový plán), které jsou veřejně přístupné na webových stránkách školy. Tyto plány zahrnují informace:
- o organizaci školních poradenských služeb,
- jména a funkce poradenských pracovníků školy a kontakt na tyto pracovníky,
- Program ŠPP ZŠ a MŠ Bělá
- základní informace o službách, které poskytují jednotliví poradenští pracovníci,
- konzultační hodiny poradenských pracovníků školy,
- základní informace o krizových intervencích
Informace o ŠPP a službách, které toto pracoviště poskytuje, jsou rodičům sdělovány při zahájení školní docházky, stejně jako pravidla pro poskytované služby. Škola také o poskytování poradenských služeb informuje ve svých výročních zprávách. Informace a důvěrná data o žácích a jejich rodičích, která se poradenští pracovníci dozvědí v souvislosti s výkonem své poradenské činnosti, jsou ochraňována v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
Na tvorbě plánu spolupracovali pracovníci ŠPP.
Mgr. Martina Segsulková – výchovná poradkyně
Bc. Kamila Ščigelová – školní metodik prevence